Wat zijn de kosten van een webshop?

Tegenwoordig kost bijna alles geld. Helaas is het runnen van een eigen webshop ook niet gratis, maar het is voor veel meer mensen wel binnen handbereik gekomen. Lees in dit artikel welke kosten komen kijken bij het bouwen en runnen van een eigen webshop. Wij hebben het voor je uitgezocht!

Basiskosten van een webshop beginnen

De meeste online platformen zoals SitePack, Jouwweb en Mijnwebwinkel zitten rond de 20 euro per maand als vast maandbedrag. Hiervoor krijg je vaak een .nl domein, de webhosting en natuurlijk toegang tot het volledige CMS systeem om je webshop te beheren.Vaak kan je nog upgraden naar duurdere pakketten, om meer mogelijkheden te krijgen. Als je net begint heb je vaak voldoende mogelijkheden in het starterspakket.

Kosten WordPress webshop

Je kunt er ook voor kiezen om een WordPress webshop te maken, want de software is dan gratis (dat noemen ze ook wel open-source). Je moet dan nog wel een webhosting pakket vinden dat goed aansluit bij je wensen en bezoekers. Daarnaast ben je dan ook zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van alle software in je webshop.

WordPress is een populair contentmanagementsysteem dat miljoenen websites en applicaties aanstuurt. Hoewel het gratis is om WordPress te gebruiken, kan het runnen van een WordPress website of webshop nog steeds geld kosten. In deze paragraaf gaan we in op enkele van de kosten die gepaard gaan met het runnen van een WordPress webshop.

WordPress is gratis te downloaden en te gebruiken. Je moet echter betalen voor hosting, een domeinnaam en eventuele plug-ins of thema's die u mogelijk wilt gebruiken. Hosting kosten kunnen variëren van 5 euro tot 100 euro per maand, afhankelijk van je behoeften. Domeinnamen kosten meestal ongeveer 10 euro per jaar. En plug-ins en thema's kunnen sterk variëren in prijs, van gratis tot honderden dollars of euros.

Webshop laten bouwen

Als je een webshop wilt laten bouwen, brengt dat ook meer kosten met zich mee. Je kan een webshop laten maken door een bekende die toevallig handig is met computers, maar je kunt er ook voor kiezen om in zee te gaan met een marketingbureau.

Een marketingbureau vraagt al snel enkele duizenden euro's voor een webshop, omdat zij je helpen met de vormgeving, teksten en wellicht ook al een stukje van je online marketingactiviteiten. Het bureau waar je mee samenwerkt kan je ook altijd adviseren over marketingstrategieën en advertenties.

Betalingsverkeer helaas niet gratis

Het ontvangen van iDeal betalingen in je webwinkel is helaas ook niet gratis. Vaak wordt er door een partij als Mollie of Pay een fee gerekend van 30 cent per iDeal transactie. Je hebt een van deze partijen nodig omdat je alleen via hun een koppeling kunt maken naar alle Nederlandse banken. Deze kosten moet je goed doorrekenen als je de prijzen gaan bepalen van de producten in je assortiment zodat de marge van je bestellingen positief blijft.

Wanneer je je eigen webshop opzet, moet je een betalingsverwerker kiezen. Dit is het bedrijf dat alle transacties voor je winkel afhandelt. Er zijn een paar verschillende opties om uit te kiezen, dus zorg ervoor dat u uw onderzoek doet en degene kiest die bij je past. Zo zijn Pay en Mollie beide betrouwbare partijen in de Nederlandse markt.

Zodra je een betalingsverwerker hebt gekozen, moet je een account bij hen instellen en hun betalingsgateway aan de webshop toevoegen. Dit is meestal een vrij eenvoudig proces, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alles correct is ingesteld voordat je betalingen gaat ontvangen in je eigen webshop.

Alternatieve kosten van het runnen van een webshop: tijd, geld, energie

Een webshop kan een geweldige manier zijn om wat extra geld te verdienen, maar het is belangrijk om rekening te houden met de alternatieve kosten om er een te runnen. Tijd, geld en energie zijn allemaal belangrijke factoren om rekening mee te houden bij het maken van een webshop.

Tijd is misschien wel de belangrijkste factor om rekening mee te houden bij het runnen van een webshop. Het kost tijd om de winkel op te zetten, producten op te sommen, foto's te maken, beschrijvingen te schrijven en de winkel te promoten. Het is ook belangrijk om rekening te houden met tijd voor klantenservice en orderafhandeling. Als de webshop niet goed beheerd wordt, kan het al snel een fulltime job worden.

Geld is een andere belangrijke factor om rekening mee te houden bij het runnen van een webshop. Er zijn kosten verbonden aan het opzetten en onderhouden van de winkel, evenals kosten voor het promoten en adverteren van de producten. Het is belangrijk om de uitgaven zorgvuldig bij te houden en ervoor te zorgen dat de winkel winstgevend is.

Overige kosten voor een webshop eigenaar

Naast de webhosting en software van een webwinkel, zijn er nog een aantal andere kosten waar je rekening mee moet houden. Uiteraard heb je ook een aantal verzekeringen nodig, heb je eventueel huur van een pand om je voorraad op te slaan en is er altijd een reservepotje nodig voor onvoorziene uitgaven.

Veel mensen vergeten echter rekening te houden met de business- en marketingkosten. In dit artikel gaan we kijken waarom deze kosten belangrijk zijn en wat de impact is op de kosten van je webshop.

Assortiment inkopen

Uiteraard ligt het aan het product dat je wilt verkopen, maar een grote kostenpost van een webshop is het assortiment inkopen. Als je een beginnende webshop bent, doe je er verstandig aan om niet direct 10.000 artikelen in te kopen. Selecteer een aantal producten waarvan jij denkt dat ze populair zijn en leg er een aantal van op voorraad. Binnen korte tijd weet je al snel welke artikelen hard lopen in je webshop, zodat je daar extra van kunt inkopen.

Retourkosten

Webshops hebben bijna altijd last van retourkosten, tenzij je een maatwerk product verkoopt. Dan kan je in je algemene voorwaarden opnemen dat het retourrecht vervalt, omdat het een maatwerk product betreft. Deze producten kan je moeilijker of niet meer doorverkopen aan iemand anders.

Marketing kosten webshop

Een belangrijke kostenpost zijn ook de marketingactiviteiten van de webshop. Hoe verzamel je nieuwe klanten en leads? Adverteren via Google Ads of Instagram is natuurlijk een goede optie, maar daar zijn ook kosten aan verbonden. De advertenties kan je instellen op een maximum bedrag per dag, waardoor je wel goed kunt aansturen op de kosten en resultaten van deze advertenties.

Conclusie: Is een webshop de moeite waard?

De kosten van een webshop zijn relatief laag, rond de 20 euro per maand ben je al voorzien in goede webwinkelsoftware met webhosting. Daarnaast moet je rekening houden met andere kosten, zoals verzekeringen, assortiment, retouren en marketing.

De kosten voor een webshop zijn lager dan de kosten van een fysieke winkel. Webhosting is veel goedkoper dan het huren of verwerven van onroerend goed, en online verkopen is minder riskant dan het openen van een winkel.

Cookies helpen ons bij het leveren, beschermen en verbeteren van onze producten en diensten. Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.