Simpel gezegd is de bounce rate van je website of webwinkel, het percentage van je gebruikers wat niet doorklikt naar een 2e pagina of geen interactie heeft gehad. Je mag dan ook events meetellen, want de gebruiker heeft dan wel een interactie gehad met een van je pagina's. Dat betekent dat de gebruiker niet terug "bounced" naar de bron waar hij vandaan komt.

Bounce rate verlagen

Het is voor jou als webmaster het beste om de bounce rate zo laag mogelijk te krijgen. Dit zal positieve gevolgen hebben voor je conversieratio en dus heb je minder bezoekers nodig om hetzelfde doel te behalen.

Je kan de bounce rate verlagen door gebruik te maken van duidelijke, opvallende knoppen. Die knoppen worden ook wel een call-to-action genoemd. Het liefste is de knop ook een andere felle kleur, zodat deze er echt uitspringt.

Daarnaast kan je gebruik maken van exit popups. Deze popups verschijnen als de gebruiker met zijn of haar muis naar het kruisje gaat van het tabblad. Op die popup kan je nog informatie vragen, bijvoorbeeld een e-mailadres voor de inschrijving op je nieuwsbrief.

Gemiddelde bounce rate webwinkels

Het is lastig om een vast gemiddelde te noemen, maar er is wel een bandbreedte. De bounce rate van webwinkels ligt gemiddeld tussen de 20 en 50%. De ene winkel doet het beter dan de andere.

Is je bounce rate nog hoger? Dan is het verstandig om eens goed naar je webwinkel te kijken, zodat je een aantal zaken kunt optimaliseren.

Probeer de bezoeker echt een beetje te sturen als hij of zij door je website klikt, door gebruik te maken van call-to-actions.



Cookies helpen ons om onze producten en diensten te leveren, te beschermen en te verbeteren. Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.