Een doelgroep wordt vaak gebruikt in de online marketing, maar wat betekent het nou precies? Stel je hebt een bedrijf die zich specialiseerd in handtassen voor jongeren. De doelgroep voor je online marketing activiteiten zou dan in ieder geval kunnen bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Geslacht: Dames
  • Leeftijd: 15-30 jaar
  • Interesse: Mode

Doelgroep analyse maken

Als je doelgroep niet zo voor de hand ligt als in bovenstaande voorbeeld, moet je het onderzoek stapsgewijs aanpakken. Om te beginnen kan je kijken naar je huidige klantenbestand, welke informatie heb je daar al tot je beschikking?

Facebook heeft ook diverse tools om te kijken waar je meeste gebruikers te vinden zijn. Deze kan je vinden in de campagne manager.

Als laatste stap kan je er ook voor kiezen om een enquete te houden onder je bestaande klanten. Ga hierbij voorzichtig te werk door ruime vragen te stellen. Je wilt niet het risico lopen dat de privacy geschonden wordt van je klant. 

Voorbeeldvraag:

In welke leeftijdscategorie zat je op het moment van je laatste bestelling?

  • 15-20 jaar
  • 21-25 jaar
  • 26-30 jaar


Cookies helpen ons om onze producten en diensten te leveren, te beschermen en te verbeteren. Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.